זכויות עובדים במהלך יחסי עבודה בישראל

מערכת דיני העבודה בישראל היא שריד לאופי הסוציאליסטי המקורי של המדינה. מדינת ישראל נוסדה בעיקר על ידי פועלים ואיכרים שגדלו על עקרונות סוציאליסטיים (אנשים שחיו בקיבוצים או שהשתייכו למפלגת העבודה); גישה פילוסופית זו אומצה על ידי המחוקק הישראלי ושולבה במערכת המשפט – לפחות ביחס לחוקי העבודה והתקנות. המשמעות של ההיסטוריה של משפט העבודה הישראלי היא להיות מודע לכך שהמערכת היא בדרך כלל בעד עובדים, כמו גם מערכת המשפט בהקשר זה – הכרת הזכויות והחובות של כל עובד היא, עם זאת, חיונית כדי לאפשר לעובדים לעמוד על זכויות אלה ולהיות מודעים להם.

חוקי העבודה בישראל חלים על כל העובדים שנמצאים בישראל בין אם הם ישראלים או זרים (העובדים בישראל על פי ויזה תקפה), והוא מורכב ממכלול של כללים סטטוטוריים, חוקים קוגנטיים, תקנות ופסיקה.

כמו כן, קיימים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה כלליים ומיוחדים החלים על כל או חלקים ממגזרי שוק העבודה, ועובד אינו יכול לוותר על זכויות מינימליות, להן הוא זכאי על פי הדין הישראלי.

מעסיקים עשויים להעדיף להעסיק עובדים פוטנציאליים כ"יועצים" או "נותני שירותים" עצמאיים ולא כעובדים, כדי להימנע מדרישות חוקי העבודה בישראל. עם זאת, חשוב לציין כי על פי הדין הישראלי, הקביעה האם יש לראות ביחיד עובד נעשית על בסיס כל מקרה לגופו, בהתחשב ביחסי הצדדים בפועל, ולא באפיוניהם החוזיים. בתי הדין לעבודה בישראל קבעו קריטריונים שונים כדי לקבוע האם מתקיימים יחסי עובד מעביד (למשל, האם שירות הפרט מהווה נכס חיוני לפעילות השוטפת של מקום העבודה והאם הפרט משמש חלק בלתי נפרד ממקום העבודה, זאת בניגוד לישות חיצונית).

בישראל לעובדים מספר זכויות במהלך יחסי העבודה שלהם, ואלו כוללים בין היתר:

תנאי עבודה הוגנים- העובדים זכאים לתנאי עבודה הוגנים ובטוחים, ולקבלת שכר הוגן עבור עבודתם.

ביטחון תעסוקתי- עובדים זכאים לביטחון תעסוקתי, ומעסיקים אינם יכולים לסיים את עבודתם ללא סיבה מוצדקת.

אי אפליה- לא ניתן להפלות עובדים על סמך מינם, דתם, גזע, מוצא לאומי, גיל או כל מאפיין אחר המוגן בחוק.

פרטיות- מעסיקים אינם יכולים לגשת או לחשוף את המידע האישי של העובדים ללא הסכמתם.

בריאות ובטיחות- מעסיקים חייבים לשמור על סביבת עבודה בטוחה ובריאה ולספק ציוד והכשרה הדרושים להגנה על בריאות העובדים.

חופשות היעדרות- עובדים זכאים לחופשות מסוגים שונים, לרבות חופשה שנתית, חופשת מחלה וחופשת לידה.

משא ומתן קיבוצי- לעובדים יש את הזכות להקים ולהשתתף באיגודי עובדים, ולנהל משא ומתן קיבוצי כדי לנהל משא ומתן על תנאי העסקתם.

זכויות אלו מוגנות על ידי החוק והתקנות הישראליים, ועובדים יכולים להגיש תלונה או תביעה משפטית אם זכויותיהם מופרות.

על פעילות משרדנו בנושא זכויות עובדים במהלך יחסי עבודה בישראל

משרד עו"ד משה בן בסט עוסק בתחום דיני העבודה על כלל צורותיו באופן מקצועי מזה שנים.

המשרד מייצג עובדים ומעסיקים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי, כולל בכירים במגזר הפרטי והציבורי.

המשרד עוסק בייעוץ משפטי שוטף לעובד ולמעסיק, ניסוח ועריכת הסכמי העסקה בעברית ובאנגלית, מתן חוות דעת מקצועיות וליווי בהליכים שונים הקשורים לדיני עבודה, כגון מול משרד העבודה (הכלכלה) בבקשות למתן היתר לפיטורים מכח חוק עבודת נשים ו/או בקשות להפחתת עיצומים כספיים מכח חוק הגברת האכיפה בדיני עבודה, וכן ליווי עובדים ומעסיקים בהליכי שימוע לפני פיטורים החל משלב הזימון לשימוע.

חלק נכבד מפעילות המשרד כולל גם ייצוג והופעות בבתי הדין לעבודה, הן בבתי הדין האזוריים לעבודה במחוזות הארץ השונים והן בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים. בכלל זה, המשרד מייצג בתביעות לאכיפת זכויות סוציאליות ובתביעות מורכבות כגון צווי מניעה ו/או עשה למניעת פיטורים ו/או ביטולם בדיעבד, עתירות לאיסור תחרות וגזל מידע סודי וקניין רוחני של מעסיק, תביעות עובדי קבלן, תביעות עובדים זרים, מיזוגים או פירוקים וחילופי מעסיקים, הפליה בעבודה, עבודת נשים, זכויות מכח חוזים לרבות אופציות ובונוסים, הסדרי פרישה וכיו"ב.

מחפשים עורך דין דיני עבודה? לייעוץ בענייני עבודה באופן מקצועי ניתן לפנות אל משרד עורך דין משה בן בסט ללא התחייבות!