פיטורי עובד בגיל פרישה

על פי החוק, כאשר עובד מגיע לגיל 67, רשאי המעסיק לחייבו לצאת לגמלאות והוא אינו מחויב להמשיך ולהעסיק אותו במקום העבודה שבו הוא מועסק. יחד עם זאת, רשאי העובד לבקש מן המעסיק להמשיך ולעבוד במקום העבודה ועל המעסיק לשקול זאת באופן רציני וענייני שאם לא כן, חושף עצמו המעסיק לתביעה אפשרית מצד העובד.

גיל הפרישה בישראל

עובדים במשק הישראלי רשאים לצאת לפנסיה מוקדמת החל מגיל 60, כאשר גיל הפרישה לנשים הוא 62 וגיל הפרישה לגברים הוא 67.

האם מותר למעסיק לפטר עובד המגיע לגיל פרישה

בפסיקת בתי הדין לעבודה נקבע כי עובד המגיע לגיל פרישה ומעוניין להמשיך ולעבוד אצל המעסיק ולא לצאת לגמלאות, זכאי להעלות בפני המעסיק את בקשתו ואת רצונו להמשיך ולהיות מועסק בחלוף גיל הפרישה ואל לו למעסיק לבטל את בקשת העובד בהינף יד. נהפוך הוא. בתי הדין קבעו כי על המעסיק לשקול בכובד ראש את בקשת העובד ולהפעיל שיקול דעת ראוי. בתי הדין קבעו כי חובתו של המעסיק לשקול את בקשת העובד נובעת מחובת תום הלב של המעסיק כלפי העובד ומכיוון שפיטורי העובד מחמת גילו בלבד מהווה אפליה אסורה ואף אינה חוקית. יחד עם זאת חשוב לזכור שמעסיק שאינו מעוניין להמשיך בהעסקת עובד המגיע לגיל פרישה, רשאי לפטרו והמעסיק אינו מחויב אף להיעתר לבקשת העובד להמשיך ולהיות מועסק אצלו ובלבד ששקל בצורה רצינית ועניינית את בקשתו.

פיטורי עובד בגיל פרישה

אילו שיקולים על המעסיק לשקול כאשר עובד מבקש להמשיך להיות מועסק

כחלק ממכלול השיקולים שעל המעסיק לשקול, קבעו בתי הדין לעבודה שיש לבחון את נחיצות העובד למקום העבודה, את יכולותיו של העובד להמשיך ולהיות מועסק במקום העבודה, על המעסיק לשקול גם את נסיבותיו האישיות של העובד והאם ישנה אפשרות לשמור על העסקתו של העובד בדרך חלופית. 

אפליה אסורה מחמת גיל

ישנם יתרונות רבים להעסקת עובדים בגיל השלישי, חלק מיתרונות אלו הם הניסיון והבגרות שעובדים אלו מביאים עימם למקום העבודה, הרצינות של העובדים, ניסיון החיים שלהם, מקצועיות, נאמנות למקום העבודה וסיבות נוספות. למרות זאת, ישנם לא מעט מעסיקים שנמנעים מראש מהעסקת עובדים מבוגרים או כאלו שגילם סמוך או חוצה את גיל הפרישה וישנו קו דק שחשוב להכיר בין אפליה אסורה מחמת גיל לבין זכותו של המעסיק שלא להעסיק את העובד או לפטרו מסיבות שונות. אפליה אסורה יכולה להתרחש בהיבט של הימנעות מהעסקת העובד מחמת גילו המבוגר או פיטורים הנובעים מחמת גיל, כדוגמת פיטורים בסמוך לגיל הפרישה. יש להבין כי זכותו של מעסיק לפטר עובד המועסק אצלו אך על המעסיק לעשות זאת על פי החוק ועל פי כללים שונים שהותוו בפסיקות בדין הדין לאורך השנים. כאשר מעסיק מפטר עובד מחמת גילו המבוגר בלבד, ללא סיבות נוספות, מדובר לכאורה בפיטורים שאינם חוקיים המהווים אפליה אסורה. 

עורך דין לפיטורי עובד בגיל פרישה

 אם אתם זקוקים לעורך דין העוסק בדיני עבודה בכלל ובפיטורי עובד בגיל פרישה בפרט אתם מוזמנים לפנות למשרדנו ונשמח לעמוד לרשותכם.

האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. 

 

שתף עמוד

קבלו הצעה משתלמת

הזינו את פרטיכם בשדות הבאים
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

דילוג לתוכן