הרעת תנאים במקום העבודה

ככל שעובד חווה הרעת תנאים במקום העבודה, הוא עשוי להיות זכאי להתפטר בדין מפוטר וככל ועבד במקום העבודה למעלה משנה אף (ובמקרים מסוימים גם סמוך לשנת עבודה) להיות זכאי לפיצויי פיטורין. הרעת תנאים במקום העבודה היא שם כולל לסיטואציה שבה ישנה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו של עובד או בנסיבות יחסי העבודה שבינו לבין המעסיק, ואז עולה השאלה האם שינוי זה מקנה לעובד את האפשרות להתפטר בדין מפוטר.

הרעת תנאים במקום העבודה

מי זכאי להתפטר בדין מפוטר עקב הרעת תנאים במקום עבודה?

על מנת להיות זכאי להתפטר בדין מפוטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה צריכים להתקיים מס׳ תנאים מצטברים:

• יש להתריע מראש ובכתב בפני המעסיק בדבר ההרעה המוחשית שהעובד חווה ולתת למעסיק את האפשרות לתקן זאת. מדובר בתנאי מקדמי וככל והעובד יתפטר מבלי שהתריע בפני המעסיק בדבר הרעת התנאים שהוא חווה, ככל הנראה לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורין.
  • תנאי נוסף הוא להיות מועסק לפחות כשנה במקום העבודה. עובד המועסק פחות מכך לא יהיה זכאי על פי חוק לפיצויי פיטורין. קיימים מקרים מסוימים בהם גם העסקה לתקופה של קרוב לשנה תיחשב כתקופה אשר מקנה זכאות לפיצויי פיטורין.
  • תנאי שלישי הוא קיומו של קשר בין ההתפטרות לבין הרעת התנאים. כך למשל, עובד שמעוניין ממילא להתפטר והיה מתפטר גם ללא הרעת התנאים, לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורין שכן לא מתקיים קשר סיבתי בין הרעת התנאים לבין ההתפטרות.
  • התנאי הרביעי הוא התקיימות הרעה מוחשית בתנאי העבודה של העובד.

מהי הרעה מוחשית בתנאי העבודה?

ככלל, הרעה מוחשית בתנאי העבודה מוגדרת כשינוי מהותי, לרעה,  בתנאי העבודה של העובד. חשוב להבין שלא כל שינוי וגם אם הוא שינוי לרעה ייחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה המזכה בפיצויים, אך ישנם מספר מקרים מובהקים שבהם הובהר בפסיקת בתי הדין לעבודה, כי מדובר בהרעה מוחשית בתנאי העבודה:

• אי תשלום שכר עבודה – אי תשלום שכר עבודה לעובד מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה המקנה לעובד את האפשרות להתפטר בדין מפוטר.
  • אי תשלום תנאים סוציאליים לזכות העובד – ככל ולא משולמים לעובד תנאים סוציאליים כדוגמת פנסיה, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה, דמי נסיעות ועוד, מדובר בהרעה מוחשית בתנאי העבודה.
  • הטרדה מינית במקום העבודה.
  • יחס משפיל ומבזה, קללות ושמות גנאי, לשון הרע באופן קיצוני, פגיעה בפרטיות העובד.
  • קיצוץ בשכר העבודה של העובד.
  • שינוי של ממש בשעות והיקף העבודה של העובד.
  • עובד העובד במקום עבודה מסוים ומועבר למקום עבודה אחר ובתנאים מסוימים.
  • הרעה בתנאי העבודה המנהלתיים של העובד – כדוגמת עובד בעל משרד פרטי המועבר לעבוד במרתף הבניין, ללא חלון, ללא מזגן ובתנאים שאינם נאותים.

עורך דין הרעת תנאים במקום העבודה

חלק מן הסיבות שבגינם עובדים חווים הרעת תנאים במקום העבודה יכולים להקים להם אף עילת תביעה כנגד המעסיק, במנותק מזכותם להתפטר בדין מפוטר.  עורך דין משה בן בסט, מהמובילים בתחום משפט העבודה הישראלי ישמח לעמוד לרשותכם והנכם מוזמנים ליצור קשר לקבלת ייעוץ משפטי.