מתי התפטרות מזכה בפיצויי פיטורים

אם התפטרתם מהעבודה ואתם מעוניינים לדעת מתי התפטרות מזכה בפיצויי פיטורים, המאמר הבא נכתב עבורכם. ככלל, התפטרות אינה מזכה בפיצויי פיטורים. פיצויי פיטורים הם זכות המוקנית לעובד שפוטר בהתקיים שני תנאים מצטברים, שהם השלמת שנת עבודה לפחות במקום העבודה ולהיות מפוטר על ידי המעסיק. על אף האמור, החוק מונה מס' סיטואציות שבהן עובד יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים (התפטרות בדין מפוטר) וזאת למרות שאינו עונה על אחד מן התנאים המצטברים שלעיל.

מתי התפטרות מזכה בפיצויי פיטורים

באילו מקרים עובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים למרות שלא פוטר או לא השלים שנת עבודה

פיטורים בסמוך לתום שנת העבודה הראשונה – ככל ועובד פוטר על ידי המעסיק בסמוך לתום שנת העבודה הראשונה (נניח בחודש ה – 11 לעבודה), יש בכך להקים חזקה וחשד ממשי שהפיטורים בוצעו בכדי למנוע מן העובד את הזכות לקבלת פיצויי פיטורים.

הפסקת עבודה שלא עקב פיטורים ובטרם הסתיימה שנת העבודה הראשונה – ככל והמעסיק נכנס להליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל), ככל והחברה המעסיקה נכנסה להליכי פירוק או הליכי חדלות פירעון וככל והמעסיק נפטר.

פיטורים בדין מפוטר

סיטואציה של פיטורים בדין מפוטר עוסקת בעובד אשר השלים שנת עבודה רצופה אצל המעסיק ולמרות שהתפטר מרצון, יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

התפטרות עקב מצב בריאותי – ככל ועובד התפטר ממקום העבודה עקב מצב בריאותי לקוי וכאשר הייתה סיבה טובה להתפטרות, כדוגמת חוסר יכולת לבצע את העבודה עקב המצב הרפואי, תוכר ההתפטרות כמזכה בפיצויי פיטורים.

• התפטרות הורה – החוק מונה מס' מצבים שבהם הורה יוכל להתפטר בדין מפוטר, בפרט בתקופה שלאחר לידת ילד, טיפול בילד מאומץ שגילו אינו עולה על גיל 13 וטיפול בילד כמשפחת אומה ובלבד שגילו אינו עולה על 10.
  • שהייה במעון לנשים מוכות – עובדת השוהה במעון לנשים מוכות למשך 60 יום לפחות יכולה להיות זכאית להתפטר בדין מפוטר ובלבד שהיא עונה על מס' תנאים הקבועים בחוק.
  • התפטרות עקב מעבר למקום מגורים מרוחק מן העבודה – החוק מונה מס' מצבים שבהם עובד יוכל להתפטר בדין מפוטר עקב העתקת מקום מגוריו למקום המרוחק ממקום עבודתו. על העתקת המגורים להיות נלווית לנסיבות מסויימות כדוגמת, העתקת מגורים עקב נישואין, עקב מעבר ליישוב חקלאי וסיבות נוספות המנויות בחוק.
  • חוזה עבודה זמני – בסיטואציה שבה מעסיק אינו מחדש חוזה העסקה זמני לעובד, יוכל העובד בנסיבות מסויימות להתפטר בדין מפוטר.
  • הרעה מוחשית בתנאי העבודה – ככל והעובד יוכיח כי חלה הרעה ממשית ומוחשית בתנאי עבודתו, הוא יהיה זכאי להתפטר בדין מפוטר.
  • עובד עונתי – עובדים עונתיים יוכלו להתפטר בדין מפוטר כל עוד הם עובדים במקום העבודה שלוש שנים לפחות ולא הוצע להם הסכם העסקה קבוע.
  • התפטרות לאחר גיל פרישה – ככל והעובד המתפטר, עבר את גיל הפרישה (67 לגברים ו – 62-65 לנשים), יוכל להתפטר בדין מפוטר.
  • התפטרות לצורך גיוס לצבא / לכוחות הביטחון – עובד המתפטר בסמוך לגיוסו לצבא או לכוחות הביטחון יוכל לעתור להתפטרות כפיטורין.

ישנם מקרים נוספים בגינם יוכל העובד להתפטר בדין מפוטר, כאשר יש להבהיר שכל מקרה נבחן לפי נסיבותיו.

עורך דין לתביעה לקבלת פיצויי פיטורים

ככל והתפטרתם מהעבודה ואתם סבורים שמגיעים לכם פיצויי פיטורים, ככל והוזמנתם לשימוע טרם פיטורים בסמוך לתום שנת העבודה הראשונה בארגון, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו ונשמח לסייע ולעמוד לרשותכם.